MOME - Moholy Nagy Művészeti Egyetem

   

 

Levéltár hacks projekt piac

2018 03 09 MOME Work 006

Négy, a Nemzeti Levéltárban töltött pénteki napot követően a „Levéltár hacks” Egyetemes tervezés kurzus záró eseményeként március 9-én a nyilvánosság előtt mutatták be a hallgatók projektjeiket. A csapatok külön asztaloknál ülve várták az érdeklődőket. Az újsírók és szakmabéliek így alaposan megismerkedhettek a 9 projekttel és alkotóikkal. A projekteket nagy érdeklődéssel fogadták, a Nemzeti Levéltár többet is szeretne élesben megvalósítani.

A projektek
1. A restaurátor műhely világa  Bolla Szilvia, Kádár Dávid, Kovács Dávid, Szudfridt Marcell
A projekt készítői egy kisfilmet mutattak be, amelynek tovább gondolásával lehetségessé válhat a látogatók elől egyébként elzárt restaurátorműhely megismerése. A restaurátorok nélkülözhetetlen, de egyúttal szinte láthatatlan munkát végeznek, a projekt ezt kívánja közelebb hozni.

2. A levéltár arcai  Bánhegyesy Antal, Sivák Zsófia, Szalai Dániel
A fotósokból álló csapat projektje a közvéleményben a levéltárosokról elterjedt sztereotípiákat kívánja lerombolni, miszerint a levélár egy poros, ódon, unalmas hely, amely alól a dolgozók sem kivételek. A Magyar Nemzeti Levéltár munkatársairól készült portrék, és egy-egy rájuk jellemző gondolat segítségével személyes történeteket alakít ki.

3. Gif it up!  Börönte Tamás József, Fábián Nikolett
A projekt levéltári dokumentumokból és fényképekből készített gif-eket, amelyekkel a levéltár közösségi médiás jelenléte feldobható és érdekesebbé tehető. A meghökkentő módon megjelenített ismeretek átadása, de főként az érdeklődés felkeltésére szolgál és leginkább a fiatalabb generációnak szól.

4. A levéltár morajlása  Artner Ilka Luca, Kőrösi Boglárka, Purkarthofer Benedek
Bár a levéltár elsősorban írott forrásokkal dolgozik, a projekt ötletgazdái mégis a levéltár hangjaival, iratok felolvasásával ismertetné meg az intézményünk iránt érdeklődőket egy streamelhető podcast formájában. A projektben a hangsúly az emberfeletti méreten, a befogadás határain túl levőn van. Célja akusztikusan érzékeltetni a levéltár állományát, sokszínűségét, de a tartalom helyett a „slow-life”-ra rímelő forma kerül előtérbe, mely sokféle marketing helyzetben lenne használható.

5. Címer app  Győrfi Ágnes, Simon József
A projekt egy olyan applikáció kidolgozását vázolta fel, amellyel játékos formában lehetne megismerkedni a legfontosabb heraldikai motívumokkal, és egyúttal elkészíteni a résztvevők saját tervezésű, digitális címerét. A több generációt megcélzó interaktív felület összeköthető a levéltár címeres-levél adatbázisával, így a felhasználók szórakoztató formában ismerhetnék meg a magyar címereket, illetve azok jelentését.

6. Királyi pecsétek  Rekvényi Viola, Szalai Eszter
A szfragisztika egy olyan tudományág, amelytől néha még a szakemberek is tartanak, ám ez a projekt azt tűzte ki célul, hogy a foglalkozások keretébe illeszthető módon ismertesse meg a látogatókkal az egyes királyokhoz tartozó pecséteket, felhasználva a modern technológiát. A projekt a pecsétek mintázatainak és rajtuk szereplő elemek elemzésén, rendszerezésén, köztük való kapcsolatok megtalálásán alapul. Interaktív játékos feladatokkal egyes pecsétekről lehet megtudni részleteket, de a motívumok felől is elindulhatnak a felfedezésben, vagy akár saját pecsétet is összerakhatnak és hazavihetnek digitálisan.

7. PX Bogdándy Gábor, Láng Anna, Piller Bálint
A projekt a manapság népszerű pixeles világban álmodja újra a március 15-i eseményeket, amelynek segítségével újra lehet játszani a nap legfontosabb történéseit. A transzmediális lehetőségeket magában hordozó játékban saját karakterrel vehetünk részt a forradalom eseményeiben.

8. Typo Archive  Ficsór-Ivanov Anna
A levéltár tele van érdekesebbnél érdekesebb dokumentummal, amelyek gyönyörű kézírásokat, mintákat és grafikai elemeket kínálnak az értő szem számára. A projekt ezek segítségével bővítené a levéltár közösségi médiás jelenlétét. A projekt kifutása egy tematikus gyűjtésen alapuló instagram oldal, amely egyéb webes felületekkel, a grafikai jeleket használó ajándéktárgyakkal, saját betűtípus fejlesztéssel egészülhetne ki.

9. ARchTOUR  Seenger Dorottya, Székely Dávid
A projekt az épület megismerését tenné lehetővé mind a vezetés során látható terek részleteinek (pl. átfestések) bemutatásával, mind távolból, és a nem nyilvános helyekre is bepillantást adva, akár hozzá kapcsolódó VR-technológia segítségével, az épületbejárás teljes illuzióját keltve. Az alkalmazás terei és az információk szövete is bővíthető.


Tanárok: Ruttkay Zsófia, Bognár Katinka, Oravecz István, Ulrich Sára.